بلاگ

 نارسایی دهانه ی رحم

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

یکی از نگرانی مادران در طول بارداری نارسا بودن طول دهانه ی سرویکس یا دهانه ی رحم هست. دهانه ی رحم پایینترین قسمت رحم است که در داخل واژن قرار دارد. وقبل ازبارداری مقدارکمی باز است تا ترشحات سیکلیک و ماهیانه بتواند از آن خارج شود وهمینطوراسپرم اجازه ی ورود به رحم را پیدا کند. 

با شروع حاملگی این کانال توسط ترشحات موکوسی مسدود شده ویک مانع  ولی حفاظتی به نام موکوس پلاک ایجاد می گردد.

 اما دربارداری طبیعی طول سرویکس تا اواخر سه ماهه ی سوم سفت وبلند و بسته باقی میماند، ولی با پیشرفت بارداری و آمادگی برای زایمان سرویکس به تدریج نرم شده و طول آن کاهش می یابد. درفردی که دچار نارسایی سرویکس هست دهانه ی رحم بدون درد شروع به نرم شدن و کوتاه شدن میکند و ممکن است دهانه رحم کاملا باز شده ومحتویات رحم شامل جنین و جفت و پرده های جنین کاملا دفع شود.

نارسایی دهانه ی رحم چه علایمی دارد؟

ممکن است فرد تا باز شدن دهانه ی رحم هیچ گونه علایمی نداشته باشه ویا چند روزبین هفته های چهاردهم تا بیستم دچار لکه بینی شود.

بطور کلی علایم نارسایی رحم شامل:

  • احساس فشاردرلگن
  • کمردرد
  • انقباضات خفیف شکمی
  • تغیرات درمقدار و نوع ترشحات
  • خونریزی خفیف از واژن و یا لکه بینی

چرا نارسایی دهانه رحم ایجاد میشود؟

عواملی چون ناهنجاری های دهانه رحم، اعمالی چون دیلاتاسیون و کورتاژ و عمال تهاجمی برروی دهانه ی رحم مثل کوترو فریز و یا مخروط برداری میتواند دهانه ی رحم را در معرض آسیب و نارسایی قرار دهد.

 عوارض نارسایی رحم چیست؟

زایمان زودرس وسقط ازعوارض نارسایی دهانه رحم هستند.

چگونه از نارسایی دهانه ی رحم جلوگیری کنیم ؟

راهی برای جلوگیری وجود ندارد، ولی انجام مراقبت های روتین بارداری، تغذیه ی درست نداشتن، استرس داشتن ، وزن متعادل ودور بودن از مواد سمی و دخانیات می تواند مفید باشد. و همچنین:

  • درمان انجام سرکلاژویا دوختن دهانه ی رحم
  • استفاده از ترکیبات پروژسترونی
  • استراحت
  • ودر هفته های بالا استفاده از پساری کمک کننده است

مرکز مشاوره مامایی آوای مهر

افسانه منصوری، فوق لیسانس

 

درباره مراکز مامایی

مرکزهایی تحت عنوان مراکز خدمات مشاوره و خدمات مامایی، چند سال است که با مجوز وزارت بهداشت در ایران راه‌اندازی شده است. هدف کلی این مراکز حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه از طریق مشاوره و ارائۀ خدمات مامایی به زنان است. این مراکز با برگزاری کلاس‌های مختلف برای مادران باردار یا کسانی که قصد باردار شدن دارند، تلاش می‌کنند تا سلامت مادر و جنین را در دوران بارداری افزایش دهند. 

اخرین اخبار

Search